Relativitetsteorin enligt mig

0kommentarer

Man får aldrig glömma relativiteten. Den är gravt underskattad och ofta bortglömd i vår bortskämda vardag. Det borde den inte vara, för den kan vända den mest nattsvarta situation till bländande ljus. Vad är då relativitet? Enkelt uttryckt är det en jämförelse. Man ställer en sak mot en annan och på så sätt kastar nytt ljus över situationen.
T.ex. I filmen Notting Hill så letar karaktären William (spelad av Hugh Grant) efter sina glasögon då han ska på bio med sin nya förälskelse skådespelaren Anna (spelad av Julia Roberts). Han rusar omkring och river upp allt i hopp om att finna sina glasögon samtidigt som han högt deklarerar att det är en total katastrof om han inte hittar dem. 
Hans rumskamrat Spike (spelad av Rhys Ifans) svarar då helt enkelt: En katastrof värre än svälten i Afrika och översvämningar i Asien?
 
Självklart är det inte en katastrof att inte hitta sina glasögon om man jämför det med svälten i Afrika och översmämningar i Asien. Så den personliga krisen kring fåfängan om att hitta sina glasögon kommer ner från katastrofstadium i Williams huvud till minimal kris och tillslut hittar han också på en annan lösning.
 
Lika bra exempell var jag med om alldeles nyss och blev då påmind om vad min pappa alltid brukar säga: Allting är relativt.
 
Jag: Fan, alltså jag har en superstor inbyggd finne under käkbenet, typ precis under hakan. Så jäkla typiskt att få det precis till helgen...
Anna-Karin: Men du, hellre ha den under hakan där den inte syns än mitt i pannan där alla kan se den och glor på dig vart du än går.
Jag: ...såklart, ja det är sant. Men jobbigt ändå.
Anna-Karin: Lika jobbigt som att ha hela ansiktet fullt med finnar dagligen och behöva medicinering för det?
Jag: ....nej... Jag förstår din poäng. Jag ska sluta klaga, haha, nu mår jag bättre! Tack A-K!
 
 
Ser ni? Använd er av den härliga och underbara relativiteten för tro mig, det kan alltid vara värre.

Kommentera

Publiceras ej