Födelsedagar och sånt

0kommentarer

Hej hopp!
Hade en intressant diskussion med Kim igår angående firande av födelsedagar (och andra högtider men framför allt födelsedagar) då han hade glömt bort sin mammas födelsedag i måndags!
HUR KAN DET HÄNDA? Undrade jag stillsamt (skrikandes och med hakan hängades nere vid fotknölarna). Hans svar var att dem inte firar saker i hans familj, det är inte så viktigt med födelsedagar när man är vuxen. Inte heller julafton, påskafton, midsommar eller något annat. Vid det här laget så känner jag mig lätt svimfärdig och nästan lite arg. Hur kan man tycka att det inte är viktigt med firande? Det är roligt, man får träffas och snacka strunt, äta god mat och få uppmärksamhet. Vad finns det att inte gilla?? Men nej, han bara skakade på huvudet som om JAG var den som var tokig (visserligen slet jag mit hår och viftade upprört med armarna lite omväxlat men tokig, nej det håller jag inte med om).
Jag berättade om vår familj, där firande är superiktigt. Vi har t.o.m. koll på varandras namnsdagar och grattar. På julafton så har vi ett fullspäckat schema från 09.00 på morgonen till 24.00 på natten. Födelsedagar planeras minituöst med endast hembakat fika och andra gottigheter, speciellt paketbord ställs fram och man öppnar presenterna framför alla så alla kan se och tackar ordentligt. Man sjunger för varandra och ger födelsedagskramar. Hans versioner på firande (eller total brist på firande) gör mig mållös och är så långt ifrån min värld som det bara går att komma. Helt sjukt... Så jag kommer pracka på honom våra firanden. Han ska svepas in i våran julkänsla och traditioner.Han kommer inte förstå vad som hände, helt plötsligt kommer han också och sippa glögg med oss med en tomteluva på huvudet läsandes rim på julklapparna. Han kommer vakna på födelsedagen exalterad för han vet att jag kommer sjunga och komma med frukost på sängen.
 
Vi måste ha saker att se fram emot annars går vi under i den stressiga världen som vi lever i. Man lever för de små ljusglimtarna av gemenskap, värme och kärlek som hör firandet till. Vänta bara ska ni se, jag ska nog få överhonom på den goda sidan. Vi har ju faktiskt hembakat fika trots allt.
 
 

Kommentera

Publiceras ej