Lite randome filosoferande...

1kommentarer

  Är det inte konstigt vilka uttryck som fastnar i din vardag?
Ta till exempel hälsningsfrasen; "Halloj".
Den används av alla i min släkt, men, jag har inte hört någon annan använda den som standardhälsningsfras! Vart kommer den ifrån? Eller som min kära vän Amanda, hon myntade ett uttryck som spred sig i vår vänskapskrets; "Nej, dra ballen i gruset"! Vad är det som gör att en fras eller ett ord fastnar i vår vokabulär? Vad är det som gör att jag älskar ordet marmelad, eller ordet hallon? Vad är det som gör att ordet sax och sticks känns som glaskärvor som penetrerar hjärnan på mig? Varför säger jag alltid orden "nåja" med finsk brytning istället för "åjo" som de flesta svenskar? Jag har ju inte ens för bövulen någon kontakt med min finska sida! Finsk och finsk förresten, finlandsvenskar är 80% av dem.
Olika saker fastnar för olika människor. Musiksmak och litteraturlistor är som baken, delad.
Pappa kommer för mig alltid vara Bamsefar, och jag hör alltid en svag ton av låten "Jag har stoppat bomull ut i örat" när han ler. Mamma är förevigt förknippad med en svag doft av nybakade bullar, och hör jag ordet effektivitet är det henne jag ser.

Nu undrar ni säkert vad allt detta trams kom från? Jag hade min första dag på Sädertörn idag! Så jag försöker få igång mina små geniknölar och min skrivinspiration! Det finns många olika saker att engagera sig i på högskolan. Teatergruppen, kören, kåren, filmklubben och feministerna har alla försökt få mig på deras sida. Men jag har bestämt mig för att "bara" plugga den här terminen. Sen kan jag börja engagera mig. När jag vet att skolan är värd det och att jag vill lägga ner extra energi på mina kamrater.

Vad har jag annars hittat på då? Jo, helgen innan idag har spenderats på Pretzeltown med Thess och Sebbe. Som gav mig en riktig nyhetsbitchslap i ansiktet... DE ÄR IHOP! :D:D Så sjukt lycklig för deras skull!! De passar wunderbart ihop!
Dagen efter Pretzel var jag på fest i Vagnhärad hos Gina. Hade med mig David och vi tävlade i vem som kunde sätta i sig flest jelloshots! Vi lekte kuddkrig i tältet och sov sedan med Gina och hennes granne i tältet som läckte in regnvattnet. Söndagen spenderades hemma med middag bestående av grillat kött och klyftpotatis. Pappa åt med oss.

Nej nu får det vara nog med filosoferandet.
Tillbaka till verkligheten, jag har en hel bok att läsa till imorgon! Syns då mina vänner.

1 kommentarer

Amanda

26 Aug 2009 13:32

Haha, awsome :D Sebbe och Thess!

Kommentera

Publiceras ej